Thomas Bernhard: Színházcsináló - művészeti koncepció



 


Thomas Bernhard:  Színházcsináló

(Fordította: Győrffy Miklós)

Bemutató: 2024.05. 23  Helyszín: Apertúra Színház

Thomas Bernhard remekműve a színházcsinálás gyötrelmeiről és szépségeiről szól, maró gúnnyal és rengeteg humorral. A világszerte rengeteget játszott színdarab  egy Bruscon nevű egykor hírneves színészt mutat be, aki Történelem Kereke című  örökérvényű, nagy művét készül bemutatni vándor-színtársulatával. A KVTársulat bemutatója kortárs módon újraértelmezte és teljesen mai közegbe helyezte a klasszikus művet. Bruscon legendás szerepét pedig innovatív módon nő; Urbanovits Krisztina játssza.

Az előadás összművészeti produkció; 3 társművészet - zene-tánc-próza – együttesen szerepel a produkcióban. Az egész előadás egy gigantikus készülődés, egy színház iránti szenvedéllyel megtöltött soha véget nem érő próba; előkészület a nagy táncos fináléra. A rendező, Urbanovits Krisztina értelmezésében a Történelem kereke egy nagyszabású, zenés mű, ahol a prózai részek mellett  Mozart opera-áriák csendülnek fel, acapella. Bruscon családjából álló színtársulata adja elő rendkívüli lelkesedéssel ezeket a zenei betéteket és készül nagy igyekezettel a finálé nagy táncára. A finálé Vivaldi Juditha Triumphans c. operájának Armatae face et anguibus áriájára készült, Cuhorka Emese koreográfiájában. A Színházcsináló az alkotók személyes vallomása és krédója; a színház erejébe és hatalmába vetett hit kifejezése.

A Magyar Zene Háza innovatív épületével, belső tereivel, sokszínű, progresszív programjával a művészeti nyitottság és innováció fellegvára. A kortárs művészet itt emberközelben jelenik meg, a nézők valóban bevonódnak az előadásokba. A KVTársulat művészi ars poeticája egybevág ezzel a nyitott és közönség aktív részvételére alapozó szemlélettel, a Színházcsináló c. előadás pedig kifejezetten erre épít. Így ez a produkció egyértelműen illeszkedik a Magyar Zene Háza művészeti programjába. Az Előadóterem tere, adottságai kiválóan alkalmasak az előadás befogadására.

Az előadás célközönsége:

Az előadás minden korosztályt megszólít, de elsősorban a fiatal és kora középkorú korosztály (18-40) érdeklődik iránta. Eddigi játszóhelyén főként prózai előadásokhoz szokott közönséget ért el, az új helyszín lehetőséget adna arra, hogy az előadás újabb nézői rétegekhez jusson el. Nagyon izgalmas fúzió lenne, az összművészeti produkció megjelenése az elsősorban koncerteknek helyet adó Előadóteremben és ezzel az előadás eljutna és izgalmas alternatívát jelentene a zenei preferenciájú nézőknek.

 

Az előadás Bernard művére épül, Bernard szövegei hangoznak el, de itt és most játszódik. Nagyon fontos és rendkívül aktuális kérdéseket tesz fel.  A mai világban amikor folyamatosan megkérdőjeleződik a művészet szerepe és hatása, amikor újabb és újabb digitális platformok uralják az életünket, valóban felmerül a kérdés: szükség van-e még színházra? A mesterséges intelligencia korában szükség van-e még élő, hús-vér színészekre, akik jelen időben, „élőben” adnak elő egy színdarabot. Ennél időszerűbb és valósabb kérdést egy színházcsinálónak nem is lehet feltenni. Az előadás erre keresi a választ: megpróbálja megérteni, hogy mi sarkall bizonyos embereket arra, hogy minden épeszű indok nélkül, vállalhatatlan helyzetekben és körülmények között mégis művészetet; színházat csináljanak. És milyen lenne a világ ezek nélkül az emberek nélkül?

A Színházcsináló egy elviselhetetlen és megszállott embert mutat meg, akivel szinte lehetetlen együtt élni és dolgozni, és akit mégis mindenhova követ a társulata (a családja). Egy erőszakos zsarnok, aki megengedhetetlenül bánik saját gyerekeivel, társával, egész környezetével és aki mégis rendelkezik annyi meggyőző erővel, hogy újra és újra megnyerje a támogatásukat. „Engem ez az erő érdekel, ennek a természete, ezért számomra a színházcsináló lehet férfi is, de akár nő is. Jelen esetben nő.”  (Urbanovits Krisztina, rendező)

Az előadásban nincs  díszlet, csak jelmezek és kellékek. Fontos szerep jut a színpadi világításnak és a teljes sötétnek, ahogy az Brusconnak is életbevágóan fontos. Meghatározó szerep jut a zenének (Mozart, Vivaldi és Handel zenéjének, ahogy ez Bernardnál is van)  és a táncnak. .  is, a szereplők az egész előadás alatt egy nagy zenés-táncos fináléra készülnek. Az előadás 4 szereplővel kerül színre.

Szereplők: Lestyán Attila, Martinkovics Máté, Urbanovits Krisztina, Dióssi Gábor

Mozgás-koreográfia: Cuhorka Emese

Zene: W. A. Mozart, A. Vivaldi, G. F. Handel

Dramaturg- Rendező: Urbanovits Krisztina





Megjegyzések

Népszerű bejegyzések