Vanyák Dóra: Most majdnem mondtam valamit - kritika Nem beszélve arról, hogy
http://thealter.hu/vanyak-dora-most-majdnem-mondtam-valamit/?fbclid=IwY2xjawGlyX5leHRuA2FlbQIxMQABHeuf4PvuYNKFwJAA6DXI_BVCD5yWIrILiursNm5siJqEpWoSxoUR2zdhLQ_aem_tF3BxpAj7P-WR0JCz_veig
Vanyák Dóra: Most majdnem mondtam valamit

Egy eltűnési történet mindig izgalmas, kivéve, ha kiderül, hogy mégsem tűnt el a személy, ha a szék banális ok miatt mozdult meg, és ha mi is csak a történetben veszünk el.
Reisz Gábor darabjában egy félfüllel meghallott történetet szeretne megfilmesíteni egy középkorú rendezőnő, Viola. Végig kísérhetjük az alkotás hosszú kálváriáját a Nemzeti Filmintézethez beadott és természetesen elutasított pályázattól kezdve a forgatáson át a premier utáni közönségtalálkozóig.

A gyors, vágásszerűen széttördelt jelenetek egyetlen kelléke a szék, ami nemcsak a villamost, a kávézót vagy épp a forgatást jelképezi, hanem túlmutat önmagán, és Laura történetének jelképévé válik. Mindenki értelmezze úgy, ahogy szeretné, de jó marketinget lehet rá építeni és különben is az egyszavas címek sokkal frappánsabbak, mint a négy vagy több szóból állók.
Száger Zsuzsanna érzékenyen és finoman mutatja be a szürkeségből és párkapcsolati elnyomásból kitűnni és eltűnni vágyó Viola próbálkozásait, ahogy a már révbeért, más világban élő Laurára (Tarr Judit) vetíti rá saját vágyait.

Miközben Reisz Gábor a színház nyelvén fogalmazza meg a filmkészítés nehézségeit, precízen találja meg az összhangot a két világ között. Jobban, mint Viola a valóság és fikció között. Vagy a fikció és valóság között.
(KV Társulat: Reisz Gábor: Nem beszélve arról, hogy…)
Fotó: thealterphoto2024

Megjegyzések
Megjegyzés küldése