FAL bemutató Iza & Három Nővér kritika

 






Iza & Három Nővér - minden, ami színház

Disztópia nostra
👉Pár éve azt érzem, hogy minden előadás az ember és a hatalom viszonyáról szól, mostanában meg a disztópiák jönnek rendezett sorokban, mintha nem lenne példásan nyomasztó az ún. valóság amúgy is. Aztán azzal vígasztaltam magam, ha még nézhetek egyáltalán előadást, akkor ez azt jelenti, hogy még nincs lejátszva az egész. A béke szigete Schillingtől örökre megmarad az idegrendszerünkben, emlékszem, hogy kóvályogtunk utána az utcán. A 451 Fahrenheit aktuális lett, a Radnóti kiválóan színpadra tette és Ödön von Horváth Istentelen ifjúsága is megrázott, nem történelem az sem, szinte jelenidő. Emlékezzünk arra a szép toborzóplakátra a kapualjban.
👉Örkény Stúdió: Fal
A színlap szerint az előadás a Ne csak nézd! pályázat keretében valósul meg, ami a Freeszfe Egyesület, az Örkény István Színház, a Trafó Kortárs Művészetek Háza és a Jurányi Inkubátorház közös pályázata független alkotóknak társadalmi kérdésekkel foglalkozó előadások létrehozására. Kalapos Éva Veronika Nem hagylak itt című regénye nyomán Czukor Balázs írta a színpadra alkalmazott darabot, ő a rendező is. A KV Társulat ad két szereplőt – Száger Zsuzsát és Urbanovits Krisztinát -, meggyőződésem, hogy közszolgálati feladatot végeznek, „amit a nők tudnak és amit a nőkről tudni kell” képzeletbeli címke alatt. Régóta eltettem már magamnak Megyesi Gusztáv szép hazánkra vonatkozó mondását, mely szerint „Hol van az megírva, hogy a nemzeti együttműködés rendszerében a nőnek egész életében egy diplomata hidegvérével, eleganciájával, és megértésével kell elviselnie baromarcú férfiak agresszióit, plusz végeláthatatlan vitákba bocsátkozni annak tárgyában, miért nem jó az egy nőnek, ami nem jó neki.” A KV Társulat a megmutató és vitába bocsátkozó része a magyar független színházi szcénának, itt most ugyanazt a tehetséget és elkötelezettséget „tette bele” a két színésznő a nem konkretizált sötét jövőről szóló előadásba, mint korábban az egyedi élethelyzeteket megmutató produkcióikba.
Adott egy élhetetlen rendszer, ahol az is bűn, ha olvas az ember, totális kontroll alatt minden és mindenki, itt tanítanak gimnazista fiatalok illegálisan gyerekeket. Emberség, kultúra, játék – ezért már megtorlás jár. Főhősünk Mira (Sétáló Imola), aki korábban már elvesztette az édesapját annak rendszerkritikus magatartása miatt, anyja (Száger Zsuzsa) neveli őt és testvérét. Mira is tanít, szerelmes lesz Domába (Wettstein Márk). Kiderül, hogy a lelkekre is kiterjedően, totálisan áthat már mindent az elnyomó állam, csak a félelem és a személyiség épsége, emberség érdekében vállalt abszurdnak ható lázadás marad. A rémület, szorongás, kétségbeesés sokféle árnyalata mindenen az első pillanattól, a humanizmus kicsi fellobbanásaival. Sétáló Imola jó választás erre a szerepre, zárt szépségű madonnaság, természetes fiatalság, érzékeny, külsődlegességgel nem operáló játék a sajátja. Wettstein Márk tudására alaposan szükség van, férfi főhősünknek a rendszerbe simulás előtti és utáni állapotot kell megmutatnia, utóbbi félelmetesen jól sikerült. Mira anyja, az egykori magyartanár a kényszerű és meggyötrő együttműködés után csak gyermekeit félti, tehetetlensége intelligenciája miatt számára még ijesztőbb. Száger Zsuzsa színészi energiái a kis szituációkba sűrített, alig értelmes lét jeleneteit példaszerűen szolgálják. Urbanovits Krisztina HR-s alkalmazottja klisémentes jelenléttel döbbenetesen szépen mutatja meg a lelkiismeretfurdalás erejét, lelassult csendjeit tanítani kéne.
🎭Czukor Balázs rendezése gimnáziumi tananyag kellene, hogy legyen. Nem lesz. Menjen, nézze, aki teheti és vigye gyerekeit is.
FAL (Örkény Stúdió)
Kalapos Éva Veronika Nem hagylak itt c. regénye nyomán írta: Czukor Balázs
Szereplők: Sétáló Imola, Száger Zsuzsanna, Urbanovits Krisztina, Wettstein Márk
Filmen közreműködik: Durugy Tamás, Gula Vencel, Mach Máté, Szatmári Alíz
Operatőr: Maly Róbert
Gyártásvezető: Vodal Vera
Zeneszerző: Lelkes Botond
Látványtervező: Szabados Luca
Rendezőasszisztens: Antalóczy Máté
Rendező: Czukor Balázs
fotó:Toldy Miklós, Toldy Gábor

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések