FIDELIO Thealter összegzés

 https://fidelio.hu/szinhaz/nosorsok-es-monodrama-maraton-szegeden-veget-ert-a-jubileumi-thealter-183539.html?fbclid=IwY2xjawL_8fJleHRuA2FlbQIxMQABHubA8em6rGEpembtxTmnJUjy__zKdJHFJvSdUu7L3XWJZKlYyNk6SQ7381wD_aem_SbfiHd41FB6--wA1GndqBQ



Július 26-a és augusztus 2-a között harmincötödik alkalommal zajlott le a szegedi MASZK Egyesület által szervezett THEALTER, melyet idén a szervezők az újrakezdés és a folytatás fesztiváljaként jellemeztek. A Tolnai Ottónak ajánlott jubileumi eseménysorozaton klasszikus irodalmi művek és kortárs drámák adaptációi mellett báb-, tánc- és koncert-színházi előadás, részvételi és vitaszínház, és ünnepi performansz is szerepelt a kínálatban.

Szeged harmincötödször is a függetlenek fővárosa volt: 8 nap alatt 7 helyszínen 28 különböző produkciót láthattak a Szeged és Budapest mellett Magyarország 15 megyéjének 52 kisebb-nagyobb településéről és a határon túlról – 7 ország 8 városából – érkező lelkes nézők, akiknek a támogatása nélkül sem idén, sem a megelőző harmincnégy évben nem lett, nem lehetett volna THEALTER. A fesztivál három és fél évtizedes történetében először voltak döntő többségben a női alkotók és a női témák az ezúttal is változatos színházi műfajú alkotásokat felvonultató programban, de

a független színházcsinálók legújabb generációjának tagjaival is megismerkedhetett a publikum.

Az idei év számomra legmeghatározóbb meghívottjai az újítás és az újrakezdés különböző intenzitású energiáit hordozzák magukban. A Talált tér a fesztivál első napján máris felszabadította a jelenlevőket azzal, hogy segített levetkőzni a társadalom testünkre irányuló reguláit. A Lassan és A Tíz hónap Babilon-ügy szűkösen intim világokat nyit meg, fájdalmas és örökérvényű történeteket mesél, amikben az újrakezdés fogalma radikálisan átértékelődik.

Golem_Szinhaz_Gallo_Olga_A_Tiz_honap_Babilon-ugy_thealterphoto202510-114657.jpg

A Tíz hónap Babilon-ügy című előadás a THEALTERen (Fotó/Forrás: THEALTER)

New Genesis táncosai az egyén és a közösség dinamikája mentén az emberi létet, az érzelmek mindig megújuló alkotóerejét mutatják be. A Kék Tesla és a mostakkor. a kapunyitási identitáskeresés mókás és kevésbé mókás útjait járja be, míg A Színházcsináló egy élénk és határozott személyiség formakeresését állítja középpontba. Egészen kísérleti, rendkívül izgalmas színházi nyelven, a reprezentáció többszintű játékával szólal meg A Patkányfogó Projekt, és még sorolhatnám. A harmincötödik THEALTER-ről mindenki jókora adag inspirációval, újult erővel, az újrakezdés vagy éppen a folytatás motivációjával térhetett haza” – mondja Szabó Réka Dorottya, a fesztivál visszatérő junior bloggere, aki ezúttal a Kritikus Szekció társműsorvezetője is volt.

Marfi_Mark_Lassan_thealterphoto20254-114653.jpg

Márfi Márk és Für Anikó a Lassan című előadásban a THEALTERen (Fotó/Forrás: THEALTER)

Holpár Anna kritikust, a szinhaz.net portál új, ősszel kezdő szerkesztőcsapatának tagját az előadások mellett a fesztivál és a város befogadó attitűdje is megérintette: „Szeged rutinosan fogadja a thealterezőket, öt perc alatt bárhova átérünk, nyilvános wifit használunk, szükség szerint választunk a Klauzál téri szökőkút oroszlánjai alá vésett erőforrásokból: veszek egy kis bátorságot, mondjuk, mikor vizet töltünk, felhős napokon a választott csap felirata: fény. Ami pedig a nézőtérnek felfénylik: a mai fiúk-lányok társasági életének megrázóan közelről figyelhető „víz alatti áramlása” (Apertúra: Brománc), ahogy egy kamera járkál Hammeln szellemvárosában, majd misztikusan kap emberi bábtestet a szerelem pillanataiban (Kövér Béla Bábszínház: A Patkányfogó Projekt), a pedagógiai program, ami az „ovi impró”-mozgásformával tesz érzéki tanúságot testvériségről és szabadságról (Szünet Együttes: Talált tér).

Törékenyek és megingathatatlanok, útjelzőink.

KoverBelaBabszinhaz_APatkanyfogoProjekt_Kuklis_Istvan-114657.jpg

A Patkányfogó Projekt című előadás (Fotó/Forrás: Kuklis István / Kövér Béla Bábszínház)

Ódor Klára drámatanár, színházi nevelő, visszatérő THEALTER-látogató szerint a jubileumi fesztivál Kultúrsokk volt a javából, mely minden este jól irányzott gyomrost vitt be a nézőnek. Különböző színházi műfajokon, egyéni sorsokon keresztül rendre rákérdezett emberi létünk értelmére, tükröt tartott vagy éppen kérdezett, és ezáltal kicsatornázta a bennünket belülről feszítő gőzt. A velünk élő múlt traumájának feldolgozásáról szóló Kislányom, mondd, hogy nem igaz! vagy A Tíz hónap Babilon-ügyFullajtár Andrea monodrámája megrázó élmény volt, csakúgy, mint a zsigereinkig hatoló jelen elkendőzött és/vagy elhallgatott társadalmi problémáit feszegető, vagy a fiatalok útkeresésének nehézségeit tárgyaló előadások. A monodrámák és a kevés szereplős, zárt, szűk és intim terekben, szinte díszlet nélkül bemutatott független produkciók domináltak idén, de ahogyan a nyitó stand-up, a Lágymagány megadta a felütést, a záró monodráma-maraton – a Rudolf Hess tízparancsolata, a Sex, Drugs, Gods &Rock’n’roll és a Kean Harsányi Attila szuggesztív előadásában – megkoronázta ezt a nyolc napot. A THEALTER éppen az, aminek minden színháznak lennie kellene:

megszólít, magával visz, továbbgondolásra késztet és (túl)élési stratégiákat indukál.

Általa megérthetem, megélhetem, megtalálhatom magam, esetenként felvértez akár identitásom megvédésére is. Akárhogy is, ha ’vad indák gyűrűznek körül’, a THEALTER iránytű, önmagunkhoz és a világhoz.”

KV_Tarsulat-MASZK_Egyesulet_Thomas_Bernhard_A_Szinhazcsinalo_thealterphoto202526-114652.jpg

A Színházcsináló c. előadás a THEALTERen (Fotó/Forrás: THEALTER)

Idén is folytatódott a fesztivál honlapján a blog jr., ahová színháztudományt tanuló egyetemisták írtak fotókkal illusztrált blogbejegyezéseket. A Kritikus szekció naponta élőben, online jelentkező adásaiban Szabó Réka Dorottya és Jászay Tamás az előző napi produkciókról beszélgettek az alkotókkal. A beszélgetések felvételei a fesztivál Facebook-oldalán elérhetőek.

A 35. THEALTER fesztivál fő támogatói: Szeged MJV Önkormányzata, NKA Kulturális Fesztiválok Kollégiuma, Kulturális és Innovációs Minisztérium, Nemzeti Kulturális Támogatáskezelő, Szegedi Rendezvény- és Médiaközpont Nonprofit Kft., Szegedi Nemzeti Színház, médiatámogatója a Revizor – a kritikai portál. Megvalósult a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával.

Fejléckép: Harsányi Attila az Aradi Kamaraszínház Kean című előadásában (forrás: thealterphoto2025)

Harmincötödször is Szegeden találkoznak a függetlenek – itt a THEALTER programja!

Kapcsolódó

Harmincötödször is Szegeden találkoznak a függetlenek – itt a THEALTER programja!

Július 26. és augusztus 2. között rendezik meg a 35. THEALTER színházi fesztivált Szegeden. A nyolcnapos rendezvény hét helyszínén lesz többek között inkluzív táncelőadás, vitaszínház, koncertszínház, monodráma és bábelőadás is.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések