Engelhardt Anna: Látszatvilág - kritika a Miért lett R. úr ámokfutóról
Látszatvilág
„Kicsit
többre vitte, mint mi.” – hangzik el az ominózus mondat a KV Társulat – Ördög
Tamás által rendezett – Miért lett R. úr ámokfutó? című előadásában,
melyet az Örkény István Színház aulájában tekinthettem meg. Az előcsarnok
pillanatok alatt alakul át a színészek által megteremtett látszatvilág színterévé,
mely ugyan nagyon hasonlatos a Michael Fengler és Rainer Werner Fassbinder által
készített film közegéhez, és bár fájdalmas kijelenteni, saját valóságunkra szintén
ráismerhetünk, azonban kiélezettségének, végletes karaktereinek köszönhetően
sokkalta jobban szembesíti nézőjét az emberi ego mindennapos harcaival,
végtelen tragikomikusságával, nem utolsó sorban pedig az alapvető érzelmek
permanens elfojtásával járó következményekkel.
Az előadásnak nincs épített díszlete, a „színpad”
egy színházi aula, közepén székekkel. A székek két oldalán található a nézőtér,
ezáltal – a kőszínházi struktúra felbomlásának köszönhetően – lehetővé válik a
teljes térhasználat, színész és néző konvencionálódott kapcsolata megbomlik, sőt,
egészen más szerepben tűnik fel: a színészek nézői hátak mögül sétálnak be, a jelenetek közvetlen egymásután következnek,
mindez mégsem okoz értelmezési problémákat, éppen ellenkezőleg: nézőtér és
színpad, jelenetek és szerepek eggyéolvadásának köszönhetően válik életszerűvé,
a „bennelét” miatt igazán tükörré a produkció.
Egy, a látszatvilág alkotta térben –
ahol az s hang helytelen kiejtése, a szomszédok véleménye és a lakás
mérete okozza a legnagyobb felfordulást – az elemi, tiszta emóciók nem
léphetnek be az ajtón. Amikor pillanatokra mégis megteszik, az elfojtott
érzelmekből megszülető buborék megbomlani látszik. R. úr (Dankó István) egy átlagos
– éppen előléptetés előtt álló – műszaki rajzoló. Felesége, gyermeke van,
életében látszólag minden rendben, amennyiben nem vesszük figyelembe az
egyetlen apróságot: a családeltartó férj, apa és – édesanyja perspektívájából –
kisfiú végtelenül boldogtalan. R-né (Stork Natasa) az előadás
legszembetűnőbb
karaktere: egzisztenciájának elengedhetetlen feltétele a külső környezetéből
származó pozitív visszajelzés, létezése múlik közeli és távoli környezete
véleményén (egyértelmű, hogy egy fásult, szerepeket játszó, végtelenül kritikus
mikrokörnyezetben ez egyenlő az öngyilkossággal). Egy-egy elejtett mondatból,
pillantásból ugyan következtethetünk a házasságukban egykor jelenlevő
szeretetre, mostanra azonban az intimitás lélegzetvételnyi jelenlétét sem
találjuk kapcsolatukban, közös gyermekük hollétéről is megfeledkeznek. Szemünk elé tárul tehát egy világ, melyben
tanárnő konszolidáltan elretten egy SNI gyermek láttán, melyben orvos kérdezi a
pácienstől, hogy van-e szervi problémája, és melyben a főnök visszavonja az
előléptetés ígéretét egy összejövetel alkalmával elhangzott szeretetteljes
mondat miatt. A valóság, amiben pillanatnyi italozással, folytonos
cigarettázással és fejfájásra kapott gyógyszerekkel igyekszik túlélni az ember.
Az ingerszegény kispolgári miliő
kizárólagosságának érzékeltetésére szolgálnak a jelmezek is. Az egymást követő generációk
viselkedésmintázatai, traumái, szülők és gyermekek életben és kapcsolatban
felvett szerepei kísérteties hasonlóságokat mutatnak, egyértelmű, hogy amennyiben
nem következik be drasztikus változás, az apátia és összetákolt identitás
mindenhova beivódik. A szülők egyszínű mellénye, valamint gyermek és apa ugyanolyan
színes mellénye láttatja a beolvadás és eltűnés megállíthatatlan folyamatát. R-né
általában viselt feltűnően rövid, piros szoknyája, valamint a szomszédok
körében magára öltött hosszú virágos kabátja tökéletesen megmutatja különböző arcait.
R. úr szülei korrelálnak a férfi házasságában elfoglalt szerepével, feleség és
anya (Urbanovits Krisztina) versengése, valamint – a másik szavaihoz mérten
pozicionált – állandó maszkcseréjük végtelenül komikus feszültséget idéz elő. Mindeközben
a műszaki rajzoló és édesapja (Mátray László) vajmi kevéssé vesznek részt a
társalgásban, azt azonban a halkszavú édesapa is megállapítja: mégis csak ők a
főnökök. Egy azonban közös nőkben és férfiakban. Az apátia, amit R-né
neoklasszicista berendezéssel, az anya és szomszédok kritikáira válaszul szolgáló
hisztérikus kacagással és jólszituált, egészséges férjjel kíván enyhíteni. R.
úr kényszerbuborékjából való kitörésre tett kísérletei kudarcba fulladnak, az
otthoni kabátok a munkahelyi jelenetekkor is a széken maradnak, bárminemű
látszatrend felborul. A látszólag csöndes, visszahúzódó főszereplőről hamar
kiderül, hogy hallgatása elfojtott érzelmeinek köszönhető: egy vállalati
összejövetel során elejtett – egy pillanatra a harmónia érzetét keltő – önfeledt,
részeg tánc, valamint az orvosnál érzett kétségbeesés zakója, álarca, magára
öltött identitása levételekor, és ezek feszültsége hatja át az egész művet. Azt
gondolom, hogy az előadást követően ki-ki egészen más szemlélettel sétál ki az
ajtón, egy dologban azonban biztosak lehetünk: a „folt a garbón”
megállíthatatlanul növekszik, a tragikus végkifejlet egyértelmű. A KV Társulat
által színre vitt előadás élesen világít rá örökérvényű problémákra, végletesen
szélsőséges karaktereinek köszönhetően egy zseniális humorral megrendezett,
mégis arculcsapóan szembesítő produkciót láthatunk.
Engelhardt Anna
Megjegyzések
Megjegyzés küldése